Maska i Twarz: czas trwania filmu 18:55 min.
Zagadnienia. Timeline:
00:35 Maska – znaczenie i symbolika.
01:52 Przemiana bohatera w popkulturze: Dom z papieru, Breaking Bad, Star Wars.
03:55 Odkupienie win: Francis Drake i Vidocq.
04:43 Motyw zdrajcy i bohatera: Philby, Kukliński i Gorbaczow.
06:44 Uleganie wpływom: Ucieczka od wolności Fromma i Psychologia tłumu Le Bona.
07:59 Eksperymenty Milgrama i Zimbardo (10:36).
11:59 Wpływ sugestii w świecie sztuki: da Vinci, Munch i Gloomy Sunday.
13:07 Sugestia w nauce: Doświadczenie z dwiema szczelinami i 11-letni cykl plam słonecznych.
15:42 Teorie spiskowe, pareidolia i złudzenia optyczne.
16:46 Jak się uodpornić na siłę sugestii?
17:57 Jak pozostać sobą w dynamicznie zmieniającym się świecie?
Propozycje tematów do dyskusji na lekcji:
- Przemiana bohatera w literaturze i popkulturze.
- Zdrada jako jeden z kluczowych elementów fabuły wszystkich wielkich opowieści (m.in. mity, Biblia, eposy rycerskie, epopeje narodowe i wielkie hity Hollywood).
- Ile twarzy (i kont) musi posiadać współczesny nastolatek?
- Słabości ludzkiej natury na przykładzie wyników eksperymentów Milgrama i Zimbardo. (eksperymentowi Milgrama poświęcony jest też nasz inny film – the Square cz. 1
- Skutki doświadczenia z dwiema szczelinami czyli jak stworzony jest ten świat.
Podstawa programowa i kompetencje kluczowe
Tematy dla młodzieży do własnych przemyśleń:
- Czy we współczesnym świecie możemy jeszcze w pełni decydować o sobie?
- Która z moich twarzy jest prawdziwa? Czy ktoś oprócz mnie ją zna?
- Czy zmiana osobowości to kwestia odwagi czy tchórzostwa?
- Która zmiana bohatera literackiego lub filmowego najbardziej przypadła mi do gustu? Dlaczego?
- Jak bym się zachował, gdyby akt bohaterstwa z mojej strony ktoś określił jako zdradę?
- Które XX-wieczne książki lub eseje mówią najwięcej o ludzkiej naturze? (Można się posiłkować rankingiem ze strony: https://otwarta.bydgoszcz.pl/ranking-2/)
- Czy często ulegam sile sugestii autorytetów? Jak daleko mógłbym się posunąć w lojalności wobec nich?
- Czy dzieła sztuki mogą wpłynąć na mój nastrój, zachowanie i osobowość?
- Czy są dni, w których jestem bardziej skłonny robić „szalone” i nieprzewidziane rzeczy niż w inne?
- Jak spróbować zawsze pozostać sobą i mieć własne zdanie na każdy temat?
Przykłady zadań do wykonania na lekcji (na podstawie filmu):
- Eksperyment Ascha. (sugerowany wiek 12-18 lat)
Solomon Asch przeprowadził w 1955 roku eksperyment psychologiczny oparty na wcześniejszym o 19 lat eksperymencie Sheriffa. W obu doświadczeniach ludzie oceniający zachowanie danych zjawisk fizycznych (ruch światła, długość odcinka) bardzo łatwo ulegali presji grupy i podawali jako prawdziwe wyniki fałszywe, jeśli tak myślała większość (często podstawionych) osób biorących udział w eksperymencie. Co ciekawe, gdy nie było presji otoczenia badani zazwyczaj podawali właściwe lub zbliżone do właściwych wyniki.
– Każda osoba w klasie odpowiada anonimowo na postawiony przez nauczyciela problem (np. kto jest najlepszym sportowcem świata; w którym kraju żyłoby się Tobie najlepiej; z jaką gwiazdą filmową chciałbyś zjeść kolację itp.)
– Następnie klasę dzielimy na 8 grup, z których każda musi wypracować wspólną odpowiedź na postawione pytanie w ciągu max. 4 minut. Gdy wszyscy będą gotowi, łączymy grupy w większe zespoły (4), potem analogicznie w 2 i na końcu wszyscy stanowią jedną ekipę, a przedstawiciel całej klasy podaje wreszcie uśredniony wynik.
– Porównujemy wyniki anonimowej ankiety z nazwiskami otrzymanymi w efekcie wypracowywania kompromisu i sprawdzamy ile osób udzieliło takiej samej odpowiedzi, a co za tym idzie, dysponowało taką siłą perswazji, by przeforsować swoje zdanie w całości
– Pytamy tych, którzy ulegli presji, czy łatwo im przyszło zmienić zdanie, czy do końca nie zgadzali się w uśrednionym wynikiem tylko chcieli wypracować kompromis
– Każda osoba stawia sobie pytania, w jakim przypadku nie poszłaby na kompromis czyli gdzie przebiega granica konformizmu.
– Co zrobić, gdy nasz „autorytet” próbuje na nas wymusić dokonanie czynu, który uważamy za amoralny lub niesprawiedliwy?
– Na zakończenie lub jako uzupełnienie można obejrzeć film the Square cz. 1
- Osoby z odwróconym życiorysem. (sugerowany wiek 10-16 lat)
Bohater filmowy lub literacki często przechodzi zmianę poglądów lub sposobu życia o 180 stopni. W prawdziwym życiu nie jest to takie łatwe. O ile nazwiska historycznych zdrajców zapewne łatwo przychodzą nam do głowy, to rzadziej potrafimy podać nazwisko osób, które odmieniły swoje życie na lepsze, zmyli dawne winy, odpokutowali kary i jeszcze zdążyli się zapisać złotymi zgłoskami w historii. Jedną z takich osób może być przedstawiony w filmie Vidocq.
– Jak myślicie, co musi się wydarzyć w życiu człowieka, żeby podjął drastyczną decyzję o zmianie swego stylu życia lub poglądów (zderzenie z nową rzeczywistością, podróże, traumatyczne doświadczenie, rozczarowanie dotychczasowym światopoglądem, dojrzewanie…). Prześledźcie tę kwestię na życiorysach fikcyjnych postaci, np. Kmicica, hrabiego Monte Christo i Dartha Vadera
– Która postać zmieniła się o pełne 180 stopni, łącznie z wyznawanym światem wartości, sposobem bycia i temperamentem? Czy taka zmiana w życiu jest możliwa?
– Umieśćcie takie osoby na osi czasu, na której jeden kolor oznacza pierwszy etap życia, a inny kolor drugi etap (ten po zmianie). Zobaczcie jaką część życia spędziły te osoby do momentu zmiany. Komu łatwiej się zmienić: osobie młodej czy starszej (jak np. Ebenezer Scrooge z Opowieści Wigilijnej)?
Propozycja konkursu: Podaj jak najwięcej znanych osób, które przeszły pozytywną metamorfozę i zdążyły zapisać się pozytywnie w historii. Przy każdym nazwisku podaj moment, w którym ich życie się zmieniło lub motyw, który je odmienił.
- Magiczny świat. (sugerowany wiek 12-18 lat)
John Lennon mówił, że nic nie jest realne (Berkeley powiedział to 250 lat wcześniej). Z drugiej strony Albert Einstein, jeden z współtwórców mechaniki kwantowej, długo obstawał przy tym, że „Bóg nie gra w kości”. Odkrycia fizyki kwantowej mimo upływu stu lat brzmią w naszych uszach jak niezwykła baśń. Czym są bowiem latające dywany, czapki niewidki i czarodziejskie kule wobec elektronu, który porusza się poza czasem i przestrzenią, podejmuje niezależne decyzje i zmienia się na naszych oczach z fali w cząstkę. Nasz świat jest bardziej magiczny niż niejedna baśń.
– Klasa dzieli się na trzy zespoły. W jednym znajdują się czarodzieje, którzy chcieliby zmienić świat na lepsze, w drugiej optymiści, którzy uważają, że świat taki jaki jest nie wymaga zmian, bo już jest najlepszym z możliwych światów, a w trzecim eksperci, którzy podejmą decyzję o zwycięstwie w debacie. Każda z dwóch pierwszych grup przedstawia swoje racje. Komu przyznają rację eksperci? Czarodziejom, prawda?
– Stajemy w obronie naszego świata i opowiadamy o tym, co już w nim jest pięknego, magicznego i baśniowego (złudzenia optyczne, pareidolie, dzieła sztuki, cuda natury, niezwykłe konstrukcje – można skorzystać z Banku Kultury SOiT: https://otwarta.bydgoszcz.pl/bank-kultury-soit-2/)
– Prezentujemy pokrótce najbardziej niezwykłe doświadczenia naukowe (doświadczenie z dwiema szczelinami, transplantacja serca, klonowanie, wielki zderzacz hadronów, zagięcie czasoprzestrzeni Einsteina, odczytanie genomu, bozon Higgsa).
– Czy potrzebujemy czarodziejów, by zmienili nasz świat, czy potrzebujemy właściwych okularów, żeby dostrzec magię świata jakim jest i właściwych przywódców na świecie, którzy sprawią, że będzie się nam lepiej żyło.
– Fakultatywnie można wykonać projekt różowych okularów, które pozwolą nam zawsze dostrzegać magię tego świata.
- Avatar (sugerowany wiek 15-20 lat)
W filmie Jamesa Camerona ludzie mogą przenieść świadomość do innej rzeczywistości, w której otrzymują nowe ciało i stają się Na’vi. Transfer osobowości odbywa się też w filmie Player One Spielberga, w którym możemy w pełni świadomie uczestniczyć w świecie rzeczywistości wirtualnej. Czy tak wyglądać będzie nasz świat przyszłości?
– Zaprojektuj trzy avatary, które najlepiej oddałyby Twoją osobowość w rzeczywistości wirtualnej. Jeden do ulubionej gry, drugi do uprawiania sportu i trzeci do codziennego życia
– Jak zmieni się nasze życie, jeśli rzeczywistość wirtualna stanie się faktem?
– Czy rzeczywistość rozszerzona (np. okulary Google VR, Pokemon Go) również może wpłynąć na nasze postrzeganie świata?
– Wyobraź sobie świat bez smartfonów, internetu, Netfliksa, GPS itp. Czy wiesz, że tak wyglądał świat jeszcze 20 lat temu? Czy człowiek nosił wtedy więcej masek niż dziś czy mniej?
– Co zmieni się za kolejne 20 lat? Zaprojektuj inteligentne miasto przyszłości.
- Ucieczka od wolności. (sugerowany wiek 12 – 18 lat)
Erich Fromm twierdził, że niektórzy ludzie lepiej sobie radzą, kiedy ktoś inny im dyktuje co mają robić i w co wierzyć. Wielu psychologów, socjologów i filozofów XX wieku głosiło tezy, o tym że człowiek łatwo poddaje się presji tłumu, otoczenia lub autorytetów. Potwierdziły to wydarzenia z ubiegłego wieku, które wynikały z rozwoju totalitaryzmu w różnych formach i częściach świata.
– W latach 30-tych Niemcy zaufali Adolfowi Hitlerowi, a Włosi Benito Mussoliniemu. Faszyści objęli też władzę w wielu innych krajach europejskich, w tym w Hiszpanii i Portugalii. Jak myślicie, jakie przyczyny muszą zaistnieć, by społeczeństwo oddało pełnię swej wolności i swych praw urzędnikom państwowym? (zapewnienie pracy i dochodów w trudnej sytuacji ekonomicznej, groźba utraty bezpieczeństwa, wskazanie na wspólnego wroga). Wymieńcie jak najwięcej.
– Po II wojnie światowej totalitaryzm pokazał swą drugą twarz: komunizm. Władzę absolutną komuniści przejęli m.in. w ZSRR, bloku państw Europy Wschodniej, Chinach i na Kubie. Musiało upłynąć wiele lat, by świat zrozumiał, że wolność jest nadrzędną wartością.
– Jakie jeszcze wartości oprócz wolności nie są respektowane w społeczeństwach totalitarnych?
– Czy wolność jest dana raz na zawsze, czy nawet w czasach niepodległości trzeba o nią walczyć?
– Jak możemy walczyć o wolność w dzisiejszych czasach? Jaki ma to związek z tolerancją?