My na przełomie epok.
Zagadnienia. Timeline:
00:28 Ery, epoki i okresy w dziejach Ziemi i cywilizacji
01:46 Dekady XX wieku: lata 60. 70. 80. i 90.
02:51 Wiek XXI – epoka internetu, dzieci i mediów społecznościowych
03:40 Skutki pandemii koronawirusa
04:33 Antropocen – zagrożenia naszej cywilizacji
05:29 My – pokolenie Z
07:15 Rzeczywistość, której nie rozumiemy.
07:52 Priorytety projektu SOiT – jako recepta na choroby współczesności.
09:04 Manifest SOiT
Propozycje tematów do dyskusji na lekcji
- Czy żyjemy dziś na przełomie epok?
- Która dekada począwszy od lat 60. XX wieku była najciekawsza?
- Antropocen – czy naprawdę czyha na nas tyle zagrożeń?
- Specyfika pokolenia Z. Czym się różnimy od poprzedników?
- Co może być lekarstwem na bolączki naszych czasów?
Podstawa programowa i kompetencje kluczowe
Pytania dla młodzieży do własnych przemyśleń
- Jaka era wyłoni się po czasie przełomie?
- Które z zagrożeń jest najbardziej realne, a które niebezpieczne?
- Które wyznaczniki pokolenia Z pasują do mnie?
- W której epoce chciałbym żyć? Co to oznacza?
- Czy ludzie którzy „chcą cofnąć kijem bieg rzeki” mogą mieć rację?
- Skąd biorą się „twardogłowi” przeciwnicy nauki w naszych czasach?
- Jakie skutki pandemii COVID-19 zostaną z nami na długo?
- Czy mamy prawo złościć się, że jesteśmy pokoleniem przełomu?
- Czy można już dzielić świat na: przed 2020 i po 2020?
- Jak wyciszyć umysł, gdy rzeczywistość nas przytłacza?
Przykłady zadań do wykonania na lekcji (na podstawie filmu):
- Duch naszych czasów (sugerowany wiek 14-18 lat)
W nagraniu mowa jest o tym, co charakteryzuje XXI wiek. Spróbujmy zastanowić się, co my dziś uważamy za symbol epoki, a co będzie uważane za symbol naszych czasów za 50 lat.
Klasa dzieli się na pięć grup. Każda z grup zawęża ilość symboli do 10 elementów (młodsze grupy do 5). Grupy dzielą się pod względem kategorii szukanych wyznaczników XXI wieku. Kategorie to: wydarzenia, rozrywka, technologia, postaci, hasła.
Po 20 minutach (opcjonalnie po 30 lub zespoły przygotowują swoje zestawienia w domu) zespoły przedstawiają efekty swoich prac. Z każdej kategorii klasa poprzez głosowanie wybiera 2 jej zdaniem najważniejsze.
Z 10 wybranych haseł klasa na podstawie kolejnego głosowania tworzy top 10 symboli XXI wieku. Każdy uczeń indywidualnie zastanawia się, które z nich może się okazać najważniejsze z perspektywy roku 2070.
A może symbolem naszej epoki dla kolejnych pokoleń stanie się coś, czego dziś nie ma w naszym Top 10, ani nawet na chwilę o tym nie pomyśleliśmy. Co mogłoby to być? Czy jesteśmy w stanie uchwycić ducha czasów tu i teraz?
- Dekady (sugerowany wiek 14-18 lat)
Dekady lat 60., 70., 80. i 90. były bardzo charakterystyczne. Na nagraniu pojawia się krótka lista symboli każdej z tych dekad. A może i my, z pomocą internetu, pokusimy się o podobne opisy?
Nie ograniczajmy się tylko do 4 dekad. Sięgnijmy do okresu zakończenia drugiej wojny światowej (1945) i poszukajmy wyznaczników 7 dekad: lat 50-tych, 60-tych, 70-tych, 80-tych i 90-tych XX wieku oraz 00-wych i 10-tych XXI wieku.
Klasa dzieli się na grupy i przygotowuje (30 minut) przy pomocy książek i internetu jedną postać, jedno wydarzenie, jedno hasło, jeden rekwizyt i jeden trend charakterystyczny dla każdej z dekad.
Zespoły przedstawiają wyniki swoich prac. Szczególną uwagę zwracamy na to, czy jakieś hasło się powtarza (jeśli zespoły korzystały z tej samej strony internetowej, to oczywiście dziwić nie może).
Czemu poszczególne dekady tak bardzo się od siebie różnią? Czy to znaczy, że każda moda i trend jest krótkotrwała? Czemu więc o naszym pokoleniu mówi się, że żyjemy na przełomie epok? Czy tym razem chodzi o coś więcej niż tylko zmianę krótkotrwałych trendów? Na czym polega ta zmiana? Czy jesteśmy jej świadomi?
- Baśnie w nowej szacie (sugerowany wiek 12-17 lat)
W naszym nagraniu prezentujemy 12 znanych baśni w nowych wersjach. Siłą rzeczy, każda z nich została potraktowana w sposób skrótowy. Chcemy żebyście spróbowali rozbudować te historie, ale żeby nie było zbyt łatwo, musicie przygotować propozycje własnej baśni.
Zajęcia metodą dramy.
Klasa dzieli się na 3-osobowe drużyny. Każda drużyna bierze na tapet jedną ze znanych baśni (której nie wzmiankowaliśmy w nagraniu) i przygotowuje jej rozbudowaną młodzieżową wersję (współczesna/współczesny … nie robi …, zamiast tego…) w formie krótkiego przedstawienia (narrator i dwóch aktorów).
Po przygotowaniu przedstawień każda grupa prezentuje efekty swojej pracy na forum. Klasa wybiera najlepsze wystąpienie.
- Upgrade Manifestu (sugerowany wiek, powyżej 12 lat)
W naszym manifeście pojawiły się cztery cytaty, w których nawołujemy do bardziej świadomej analizy rzeczywistości i mądrości w codziennym życiu.
Czas na Wasze propozycje.
Każdy uczeń przygotowuje własne hasło (10-13 sylab), które zawiera jedną radę dotyczącą tego jak żyć w sposób otwarty, świadomy, z poszanowaniem różnorodności.
Klasa wybiera cztery najlepsze ich zdaniem hasła i przygotowuje plakaty z nimi do wywieszenia w całej szkole.