MOST 5
Zagadnienia. Timeline:
00:29 Różnice w wyglądzie – wprowadzenie.
01:15 Początki nierówności rasowych.
02:44 Na polach Elizejskich: Martin Luther King rozmawia z Rudyardem Kiplingiem.
06:38 Apartheid – wyjaśnienie pojęcia.
07:33 Niewolnictwo w Stanach Zjednoczonych
09:02 Ku Klux Klan.
09:59 Holocaust w czasie II wojny światowej.
10:50 Frenologia i inne pseudo teorie
11:35 Czy naprawdę tak wiele nas różni? – badania DNA
12:20 Chłopiec w pasiastej piżamie. Złodziejka książek. Green Book.
13:45 Bogactwo różnorodności
14:35 Tolerancja i akceptacja różnic w naszym wyglądzie
15:33 Top 10 Oldies – słynne duety wielokulturowe w muzyce.
Propozycje tematów do dyskusji na lekcji
- Dehumanizacja zaczyna się od drobnych słów – prawda czy fałsz?
- Książki i filmy o podziałach między ludźmi, które robią na mnie wrażenie.
- Dekolonizacja – jak dziś oceniamy ten proces?
- Równość ludzi ze względu na kolor skóry – mrzonka czy rzeczywistość?
- Dlaczego ludzie lubią dzielić innych na kategorie?
Podstawa programowa i kompetencje kluczowe
Pytania dla młodzieży do własnych przemyśleń
- Czy ludzkość jako całość stanie się kiedyś w 100% tolerancyjna?
- 2, Czy wciąż segregujemy ludzi ze względu na to jak wyglądają?
- Skąd się wziął pomysł, że niektórzy ludzie to nie ludzie?
- Czy holocaust na dużą skalę może się powtórzyć? (casus Buczy i Iziumu)?
- Jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć z najnowszych badań DNA?
- Czy zwolennik niewolnictwa mógłby porozumieć się z abolicjonistą?
- Czy wygląd determinuje nasze postrzeganie człowieka? Dlaczego tak jest?
- Czy najbardziej lubię ludzi podobnych do siebie?
- Jak daleko sięga moja akceptacja wyglądu innych ludzi?
- Co mnie denerwuje w „innych”? Czy da się to zmienić?
Przykłady zadań do wykonania na lekcji (na podstawie filmu):
- Goście z kosmosu (sugerowany wiek 13-18 lat)
Uczniowie, używając wyobraźni, tworzą wizerunek postaci z kosmosu, a także zestawu obowiązującej kosmicznej mody. Klasa dzieli się na grupy. Uczniowie wewnątrz każdej grupy starają się, mimo różnic pomiędzy własnymi wizerunkami obcych, stworzyć kanon kosmicznej urody, obowiązujący w ich galaktyce.
Grupy przedstawiają swoje wyniki na forum. Jak w każdej z tych galaktyk czułaby się osoba z Ziemi. Czy nasze kanony urody pasowałyby do kanonów obowiązujących w danej galaktyce. Jak byśmy się czuli pośród obcych.
Które z naszych cech wyglądu lub charakteru byłyby najbardziej przydatne / użyteczne w kontekście kontaktu z obcą cywilizacją. Gdybyśmy zamieszkali w obcej galaktyce, jakie cechy dla nas u przedstawicieli obcej cywilizacji byłyby najważniejsze?
Jak w kontekście takich różnic prezentują się różnice między reprezentantami poszczególnych ziemskich grup etnicznych. Czy różnice w wyglądzie powinny mieć jakikolwiek wpływ na postrzeganie drugiego człowieka?
- Englishman in New York (sugerowany wiek 16-20 lat)
Sting śpiewał 35 lat temu o tym, jak czuje się Brytyjczyk w Nowym Jorku. Pozornie nic nie różni Anglików od Amerykanów: ten sam język, podobne uwarunkowania kulturowe, mody, trendy i zwyczaje. A jednak bohaterowi jego piosenki wydaje się, że w USA jest niczym Obcy.
Uczniowie analizują utwór Stinga starając się znaleźć w nim różnice między typowym Brytyjczykiem i Amerykaninem. Czy różnice te są wyraźne, czy drobne? Czu autor celowo podkreśla swoje różnice, czy może używa ich w utworze przewrotnie, jakby chciał podkreślić, że doszukiwanie się takich różnic między ludźmi mija się z celem.
Wyobraźmy sobie, że mamy spędzić tydzień kolejno w Nowym Jorku, Tokio, Abu Dhabi i w Nairobi. Jak bardzo różnić się będziemy w kwestii wyglądu, mody, trendów i sposobu bycia od tamtejszych mieszkańców? Wyraźmy tę różnicę na skali punktów od 0 (żadna różnica) do 10 (różnica nie do przeskoczenia).
Zsumujmy wyniki i obliczmy średnią klasową. Zastanówmy się wspólnie, co możemy zrobić, jak zmienić nasze nastawienie, aby wynik maksymalnie zmniejszyć. O ile spadnie nam średnia, gdy przestaniemy zwracać uwagę na urodę, sposób ubierania się i status materialny?
- Niemądre nauki (sugerowany wiek 15-20 lat)
Frenologia była jedną z popularniejszych teorii na temat różnic między poszczególnymi grupami etnicznymi w historii ludzkości. Nadawano jej pozory naukowości, aby uzasadnić podział na lepszych i gorszych ludzi.
Popuśćmy wodze fantazji. Zorganizujmy klasowy konkurs na najbardziej niemądrą naukę, która uzasadniać ma podziały między ludźmi. Uczniowie w parach wymyślają nazwę nauki, jej główne tezy i sposób falsyfikacji.
Falsyfikacja to sposób sprawdzenia naukowości danego rozumowania. Za naukę uznaje się tylko takie dziedziny, które zakładają możliwość podważenia swoich argumentów i założeń. Każda dziedzina i teoria, która z góry zakłada swoją słuszność i niepodważalność, nie może być nauką.
Czy którakolwiek z wymyślonych dziedzin może zakładać podważenie swoich założeń? Czy podważenie owych założeń nie oznaczałoby zarazem końca istnienia takiej teorii?
Jak często, biorąc udział w dyskusji, zakładamy, że możemy nie mieć racji? Jeśli tego nie zakładamy, czym się różnimy od takich frenologów?
- Północ – Południe (sugerowany wiek 14-17 lat)
Czasem wydaje się, że dwie grupy osób dzielą tak wielkie różnice, że pokonanie ich jest niemal niemożliwe, a zgoda między nimi wydaje się być zadaniem z grupy mission impossible. Tak było choćby podczas amerykańskiej wojny secesyjnej z lat 1861-65, gdzie naprzeciw siebie stanęli zwolennicy wolności wszystkich ludzi z Północy i zwolennicy niewolnictwa z Południa.
Tamto starcie zakończyło się krwawą wojną. Z kolei w latach 90-tych XX wieku w RPA ludziom z obu stron barykady udało się porozumieć w kwestii zniesienia apartheidu czyli instytucjonalnego podziału społeczeństwa na bardziej i mniej uprzywilejowane grupy.
Klasa dzieli się na trzy grupy. Dwie z nich żyją w hipotetycznym państwie, w którym ludzie urodzeni na północy (niebieskoocy) mają dwa razy więcej przywilejów niż ci urodzeni na południu (brązowoocy). Jedna z grup zaciekle broni dotychczasowego porządku, druga uważa, że już czas, by obie grupy stały się sobie równe w świetle obowiązującego prawa i obyczajów. Trzecia grupa, to osoby spoza tego państwa, które mają pośredniczyć w negocjacjach pomiędzy obiema grupami i wypracowaniem konsensusu. Jak przebiegać będą negocjacje?
Czy jest szansa na porozumienie? Czy jest szansa, że obie grupy spotkały się w pól drogi nie rezygnując całkowicie ze swej tożsamości?