Ad Astra

Ad Astra.

Zagadnienia. Timeline:

00:29    Czy wszyscy ludzie na Ziemi zasługują na taki sam szacunek?

01:09    12 praw naukowych, które obowiązują we wszystkich miejscach wszechświata

03:33    12 naukowych ciekawostek, o których zapewne nie słyszałeś

05:01     Czy chcielibyśmy, żeby wszyscy ludzie byli tacy sami?

05:44     12 naukowych faktów, które są bardziej niezwykłe niż niejedna baśń.

07:33      Prawa nauki takie same dla wszystkich.

08:17     Kosmos w wypowiedziach dzieci.

11:59     Czemu warto patrzeć w gwiazdy?

Propozycje tematów do dyskusji na lekcji

  1. Prawa fizyki są wszędzie takie same. Czemu więc prawa ludzkie nie są?
  2. Czemu tworzymy podziały, skoro patrzymy na to samo Słońce?
  3. Czy hipotetyczny Obcy byłby nam równy w świetle praw osoby?
  4. Czego brakuje młodzieży i dorosłym w porównaniu z dziecięcym postrzeganiem świata?
  5. Różnorodność prowadzi do piękna tego świata – prawda czy fałsz?

Podstawa programowa i kompetencje kluczowe

Zadanie domowe lub zadanie na całą lekcję

  1. Konstytucja nie z tej Ziemi.

Prawa fizyki we wszystkich miejscach we wszechświecie są jednakowe. Jednak prawa tworzone przez ludzi nie. A jakie prawo mogłoby funkcjonować na hipotetycznej planecie, innej niż Ziemia, na której rozwinęło by się życie?

Napiszcie najważniejsze punkty prawa (lub nawet całej konstytucji) obowiązujące na innej planecie. Możecie stworzyć to prawo niemal od nowa. Czy uważacie, że obca cywilizacja preferowałaby prawo bardziej sprawiedliwe od naszego, bardziej surowe czy może bardziej liberalne?

A jaką my byśmy zbudowali cywilizację w oparciu o takie prawo?

Zaprezentujcie efekty swojej pracy na forum klasy.