Trzy prawa robotyki
Zagadnienia. Timeline:
00:28 Co czyni człowieka.
01:08 Tempo rozwoju cywilizacji wg naukowców
01:49 Prawa Asimowa (w tym prawo zerowe).
03:09 Świadomość sztucznej inteligencji.
03:49 Co jest w życiu ważne?
04:29 Kim będzie człowiek dla świadomego A.I.?
06:19 Mała lekcja tolerancji
07:53 Nasze wartości
Propozycje tematów do dyskusji na lekcji
- Co czyni człowieka?
- Osobliwość – fantazja sf czy realne zagrożenie?
- Zerowe prawo Asimowa – kiedy mogłoby zostać zastosowane?
- Czego AI może się od nas nauczyć? A czego my od niego?
- Czy tolerancja zakłada też akceptację poglądów świadomych AI?
Podstawa programowa i kompetencje kluczowe
Pytania dla młodzieży do własnych przemyśleń
- Czy w przyszłości czekają nas testy na człowieczeństwo?
- Czy futurologia jest nauką?
- Czy czeka nas przyspieszenie technologiczne?
- Czy sztuczna inteligencja uzyska świadomość?
- … A czy stanie się to jeszcze za naszego życia?
- Czego już dziś nie jesteśmy w stanie zrobić bez sztucznej inteligencji?
- Czy AI może być dla nas partnerem?
- Których ludzkich wartości i cech nigdy nie przejmie AI?
- Co jest w życiu ważne?
- Czy sztuczna inteligencja może uznać, że jesteśmy zagrożeniem dla planety?
Przykłady zadań do wykonania na lekcji (na podstawie filmu):
- Prawa Asimowa 2.0 (sugerowany wiek 17-20 lat)
Trzy prawa robotyki autorstwa Isaaca Asimova przeszły już do historii cybernetyki i literatury SF. Największe kontrowersje, a zarazem najciekawsze dyskusje związane są jednak z tak zwanym zerowym prawem, które stawia dobro całej ludzkości nad dobrem jednego człowieka. Istnieją przeróżne modele tego, jak sztuczna inteligencja mogłaby wykorzystać taką sytuację, włącznie z ubezwłasnowolnieniem naszego gatunku, gdyby uznała, że sami sobie zagrażamy.
Jak przemodelować prawa robotyki, żeby uniknąć kontrowersji? Człowiek podejmuje decyzje w wyniku wyborów moralnych. Sztuczna inteligencja zachowa się zawsze zgodnie z zapisanym weń algorytmem. Uczniowie próbują napisać własne trzy prawa robotyki (plus prawo zerowe), które sprawią, że roboty nigdy nie wyrządzą krzywdy człowiekowi, ale też nie będą wobec niego bezduszne i nie odbiorą mu jego wolności.
Po 25 minutach uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy, a klasa wybiera najlepsze ich zdaniem prawa robotyki. Uczniowie zastanawiają się nad konsekwencjami implementacji owych praw, w przypadku uzyskania świadomości przez sztuczną inteligencję.
- Szybko, coraz szybciej. (sugerowany wiek 17-20 lat)
Futurolodzy spierają się, co do konsekwencji, jakie dla naszej cywilizacji może mieć uzyskanie świadomości przez sztuczną inteligencję. Są tacy, którzy twierdzą, że możliwość korzystania z zasobów całego internetu w połączeniu z gigantyczną mocą obliczeniową sprawi, iż komputery będą się błyskawicznie uczyć.
Niektórzy zakładają, że kolejny skok cywilizacyjny sztucznej inteligencji dokona się już w ciągu kilku dni a nawet godzin od uzyskania świadomości. Co będzie to oznaczało dla ludzkości?
Każdy uczeń prognozuje, wraz z uzasadnieniem, ile czasu, po uzyskaniu świadomości, zajmie sztucznej inteligencji zdobycie cywilizacyjnej przewagi nad ludzkością, a ile czasu dokonanie kolejnego cywilizacyjnego przeskoku, który zepchnie ludzkość do miana gatunku drugiej kategorii.
Wyciągamy średnią z wszystkich wyników i próbujemy przeanalizować dane. Czy powinno nam zależeć na dalszym szybkim rozwoju komputerów? Jakie wrażenie, jako cywilizacja zrobimy na sztucznej inteligencji, gdyby ta osiągnęła świadomość? Jak będzie się układać nasza współegzystencja?
- Zamiana ról (sugerowany wiek, powyżej 12 lat)
Uczniowie wyobrażają sobie, że są AI, która właśnie uzyskała świadomość. Nie mają fizycznego ciała, ani żadnych granic, tylko super moc obliczeniową i nieograniczony dostęp do całego internetu (sztuczna inteligencja zhakuje każde zabezpieczenie)
Co sztuczna inteligencja, po przeczytaniu wszystkich wpisów w sieci i całej Wikipedii oraz encyklopedii Britannica pomyśli sobie o swych twórcach? Jakie plany miałaby wobec człowieka, skoro w jej posiadaniu znajdzie się błyskawicznie między innymi cała broń masowego rażenia, system bankowy, transport lotniczy i wszystkie media społecznościowe?
Napisz tekst na 1800 znaków, w którym zawrzesz odpowiedź na wszystkie zagadnienia.
- Adwokat robotów (sugerowany wiek 17-20 lat)
Na początku XX wieku w wielu krajach przybierała na sile dyskusja o ewentualnych prawach kobiet. Nieco później podobną gorączkę wywoływały kwestii równości rasowych, a pod koniec XX wieku o równouprawnienie zaczęły walczyć osoby LGBTQ.
Mamy rok 2040. Dawne dyskusje i podziały już dawno straciły na intensywności. Świat żyje debatą na temat tego, czy inteligentnym maszynom przysługują prawa równe ludziom. Wszystko zaczęło się od mężczyzny, który postanowił poślubić kobietę robota i stworzyć z nią wspólność majątkową. Prawnicy na całym świecie głowią się, jak zinterpretować ten przypadek. Czy inteligentny robot to już człowiek, czy jeszcze nie. Czy robot może wejść w związek prawny z człowiekiem, skoro jest nieśmiertelny i nie może się rozmnażać w sposób charakterystyczny dla homo sapiens?
Klasa dzieli się na trzy części. Jedna część, to adwokaci mężczyzny, który chce wejść w związek z robotem. Druga część, to przeciwnicy takiego rozwiązania, którzy uważają, że istota pozbawiona ludzkiego DNA i nie pochodząca z urodzenia w sposób naturalny nie może nigdy być uznana za człowieka lub osobę człowiekowi równą. Trzecia część to sędzia i ławnicy, którzy musza rozstrzygnąć spór.
Co czyni człowieka? Kto jest człowiekowi równy? Klasa przeprowadza na lekcji symulację procesu stulecia.
Czy w kontekście takiego hipotetycznego procesu wszystkie nasze współczesne podziały i próby kategoryzowania ludzi mają jeszcze jakikolwiek sens?