SHIELD – Tarcza: czas trwania filmu 13:56 min.
Zagadnienia. Timeline:
02:04 Filar pierwszy – S jak Samoświadomość czyli umysł krytyczny.
02:46 Myślenie krytyczne.
03:37 Czym jest życie?
04:04 Filar drugi – H jak Humanizm czyli spuścizna renesansu.
04:25 Słynni humaniści (także 04:53).
04:41 Humanizm czyli co?
05:46 Filar trzeci – I jak Intelekt czyli nasz wewnętrzny procesor.
05:57 Inteligencja, mądrość i rozum – co je różni.
07:39 Filar czwarty – E jak Empatia czyli cudze oczy.
08:13 Szum informacyjny.
09:13 Różnorodność.
09:44 Filar piąty – D jak Demokracja – czyli władza ludu.
09:48 Geneza demokracji.
10:21 Wykluczanie ze wspólnoty.
11:47 Baza – L jak Ludzkość czyli trzy porządki.
12:05 Trzy definicje ludzkości.
12:53 Jedna drużyna.
Propozycje tematów do dyskusji na lekcji:
- Człowiek jest miarą wszechrzeczy i kowalem swego losu. Prawda czy fikcja?
- Autorytet, outsider czy donkiszot. Kim jest współczesny humanista?
- Demokracja – najlepszy z możliwych systemów czy projekt wymagający upgrade’u?
- Mądrość, inteligencja, wyobraźnia, pamięć. Co jeszcze znajdziemy w naszym umyśle?
- Czym jest ludzkość – próby definicji.
Podstawa programowa i kompetencje kluczowe
Pytania dla młodzieży do własnych przemyśleń:
- Jak wiele rzeczy w życiu zależy od nas?
- Czy człowiek powinien stać w centrum naszych zainteresowań o świecie?
- Jaką rolę może pełnić humanista w stechnicyzowanym świecie?
- Czy i czym można zastąpić system demokratyczny?
- Najlepsze wzorce demokracji: wybory bezpośrednie czy pośrednie?
- Czy media kształtują naszą świadomość? Jak pozostać sobą w zalewie informacji?
- Czy nasz umysł przypomina potężny procesor?
- Co w moim umyśle cenię najbardziej?
- Ile procent „człowieka” z XX wieku jeszcze w nas pozostało?
- Dlaczego powinniśmy jako ludzkość grać w jednej drużynie?
Przykłady zadań do wykonania na lekcji (na podstawie filmu):
- Bitwa w mózgu. (sugerowany wiek 14-20 lat)
W mózgu odbywa się pojedynek jego atrybutów. Uczniowie wcielają się w poszczególne role. W szranki stają logika, elokwencja, inteligencja emocjonalna, życiowa mądrość, chłopski rozum, bujna wyobraźnia, genialna pamięć i kobieca intuicja.
– Udowodnij, że to właśnie „ty” jesteś najważniejszym atrybutem umysłu.
– Kto z pozostałych uczestników dyskusji powinien być Twoim największym sojusznikiem i dlaczego
Według Gardnera istnieje 7 rodzajów inteligencji, jednak w szkole zazwyczaj promuje się tylko dwa z nich.
– Jak myślisz które?
– Czy jeden typ inteligencji może być (i jest) więcej wart od pozostałych?
– Jak tradycyjny szkolny podział na geniuszy i przeciętniaków przekłada się na codzienne życie. Co decyduje o sukcesie?
– Co jest w życiu ważniejsze: sukces, szczęście czy osobista satysfakcja? Jakie cechy umysłu pomagają w ich osiągnięciu?
– Czy ludzkie umysły da się w ogóle porównywać i oceniać?
- Tarcza 2.0. (sugerowany wiek 12-18 lat)
Wykorzystaj użyte w filmie pojęcie SHIELD jako inspirację
– Wymyśl własny (polski lub obcojęzyczny) szyld, będący skrótem pierwszych liter, tworzących osobne hasło, a zarazem zaczynających wyrazy powiązane ze sobą tematycznie (klasowy konkurs)
– Trudniejsza wersja tej gry polegać będzie na stworzeniu szyldu również tematycznie powiązanego z otwartością i tolerancją
– Spróbuj pod hasło SHIELD (albo TARCZA) podstawić sześć zupełnie innych powiązanych tematycznie wyrazów.
– Co według Ciebie powinno stanowić TARCZĘ współczesnego człowieka otwartego?
- Ustrój idealny. (sugerowany wiek 14-20 lat)
Myśliciele na całym świecie już od czasów Platona i jego „Państwa” szukają idealnego systemu sprawowania władzy i funkcjonowania państwa. Klasa dzieli się na zespoły, które próbują określić, jakie powinny być fundamenty najbardziej uczciwego i sprawiedliwego systemu sprawowania władzy (jako wstęp można opowiedzieć o słynnych utopiach i ustrojach np. w Szwajcarii czy Szwecji).
– Udowodnij w debacie, że Twój zespół wpadł na najlepszy pomysł. Jurorzy wyłaniają zwycięzców. (klasowy konkurs)
– Stwórz własną utopię. Wykorzystaj każdy pomysł, pod warunkiem, że można nim wymienić mechanizm funkcjonujący we współczesnej demokracji. Pozostałe osoby podejmują decyzje, które z tych pomysłów warto by wcielić w życie
– Zastanów się, który system będzie (jest) bardziej sprawiedliwy społecznie: demokracja czy utopia?
- Społeczeństwo otwarte. (sugerowany wiek 12-18 lat)
Według Karla Poppera każdy pomysł stworzenia odgórnego systemu funkcjonowania społeczeństwa jest inżynierią społeczną i prowadzi do przeciwieństwa społeczeństwa otwartego.
– Jakie znasz z historii przykłady społeczeństw, w których próbowano wprowadzać inżynierię społeczną? Czym się te eksperymenty skończyły?
– Czy w społeczeństwie otwartym każdy polityk powinien być empatą? Jaką funkcję pełni empatia w polityce?
– Gdybyś został politykiem, jakie byłoby pierwsze pięć decyzji, które byś podjął. Klasa wybiera swojego „premiera”.
- Katedra (sugerowany wiek 10 – 16 lat)
Wielkie katedry gotyckie to budynki często oparte na filarach i bazie. Tolerancja opiera się na pięciu filarach, a szósty ludzkość traktuje jako bazę.
– Wykonaj graficzny projekt katedry lub innego masywnego budynku, w którym zamiast filarów i bazy znajdują się konkretne pojęcia związane z tolerancją?
– Zamiast pojęć wykonaj odpowiednie symbole.
– Uczniowie przekazują sobie rotacyjnie projekty, próbując odgadnąć jakie pojęcia kryją się pod konkretnymi symbolami
Propozycja konkursu: Wykonaj graficzny projekt Tolerancji jako gmachu, w którym rolę każdego z pięciu filarów tworzą symbole, a bazę stanowi jedno słowo.