Projekt działań „Szkoła otwarta i tolerancyjna”
Cel główny: Stworzenie wspólnej platformy działań dla bydgoskiej społeczności uczniowskiej, promujących postawę tolerancji i otwartości na ludzi bez względu na pochodzenie, rasę, wygląd, poglądy[1], wyznanie oraz status społeczny i materialny.
Cele ogólne:
- uwrażliwienie młodych ludzi na zagadnienie tolerancji, akceptacji i wielokulturowości
- rozwijanie empatii u młodzieży
- ćwiczenie umiejętności dyskusji, słuchania innych i prezentacji własnych opinii
- przezwyciężanie stereotypów i uprzedzeń
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
- wspieranie edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży
- promocja wiedzy o mniejszościach etnicznych
- rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających wyrównywaniu szans oraz integrowaniu osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
- podkreślenie znaczenia współpracy wielokulturowej
- przeciwdziałanie takim zjawiskom społecznych jak rasizm, ksenofobia, nietolerancja i wykluczenie
- deklarowanie równości między wszystkimi ludźmi bez względu na dzielące ich różnice
- kształtowanie postawy opartej na szacunku dla drugiej osoby
- organizacja inicjatyw wychowawczych i akcji podejmujących tematykę tolerancji i otwartości w bydgoskich szkołach
- integracja uczniów z bydgoskich szkół wokół projektów związanych z tolerancją i otwartością
- aktywizacja młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym
Zakres tematyczny:
- tolerancja i neutralność światopoglądowa
- wielokulturowość
- akceptacja różnorodności
- wzajemny szacunek
- wrażliwość na drugiego człowieka
Podstawa Projektu:
– Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483),
– Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz.U. 1993 nr 61 poz. 284),
– Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (Dz.U. 1977 nr 38 poz. 167),
– Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych (Dz.U. 1977 nr 38 poz. 169),
– Konwencja w Sprawie Likwidacji Wszelkich Form Dyskryminacji Rasowej (Dz.U. 1969 nr 25 poz. 187),
– Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526).
[1] O ile nie stoją w sprzeczności z obowiązującym prawem (np. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka)