SZLEM

SZkolna Liga EMpatyczna

SZLEM 2026 – I edycja pilotażowa

Zapraszamy wszystkie bydgoskie szkoły do udziału w wyjątkowym projekcie!

SZLEM to inicjatywa opierająca się na idei rozwijania empatii, wzmacniania relacji rówieśniczych oraz budowania bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego poprzez działania inspirowane 8 typami inteligencji wg Howarda Gardnera.

  • Od października do maja szkoła, która dołączy do projektu, może realizować jedną akcję miesięcznie, odpowiadającą konkretnemu typowi inteligencji i promującą otwartość, szacunek oraz świadome wyrażanie emocji.
  • Każda placówka sama zdecyduje w ilu działaniach będzie chciała wziąć udział.
  • 6 potwierdzonych aktywności każdej szkoły (zdjęcie, prezentacja lub film wysłany do koordynatora projektu do 5 roboczego dnia każdego miesiąca) = specjalny certyfikat – Tarcza Solidarności!
  • Dla autorów najciekawszych realizacji projektów w poszczególnych kategoriach przewidziane są nagrody niespodzianki.
  • Uhonorowanie szkół odbędzie się w czerwcu podczas Gali Finałowej SOiT.

Harmonogram SZLEMu:

Typ inteligencji Tytuł Miesiąc Termin Dowód
Słowno – językowa
Morze Słów
Październik 7 XI 2025 film
Matematyczno – logiczna
Efekt Motyla
Listopad 5 XII 2025 zdjęcie
Wizualno-Przestrzenna
Szkolna Oaza
Grudzień 13 I 2026 grafika
Muzyczna
Wędrujący Rap
Styczeń 20 II 2026 film
Kinestetyczna
Ludzka Emotka
Luty 6 III 2026 zdjęcie
Interpersonalna
Teatr Jest Dobry na Wszystko
Marzec 13 IV 2026 występ
Intrapersonalna
Pamiętnik Uczuć
Kwiecień 8 V 2026 tekst
Przyrodnicza
Ogród Bohaterów
Maj 9 VI 2026 zdjęcie

Zachęcamy do udziału i wspólnego tworzenia przestrzeni, w której dobro, uważność i empatia stają się codziennością!

Cele projektu „Bydgoska Szkolna Liga Empatyczna SZLEM:

  • Rozwijanie empatii i świadomości emocjonalnej wśród dzieci i młodzieży poprzez działania angażujące różne typy inteligencji wg teorii Howarda Gardnera.
  • Kształtowanie postaw prospołecznych i przeciwdziałanie przemocy (zwłaszcza cyberprzemocy) poprzez aktywne uczestnictwo w działaniach edukacyjnych i artystycznych.
  • Budowanie bezpiecznej i wspierającej atmosfery w szkołach, promującej otwartość, tolerancję i wzajemne zrozumienie.
  • Wzmacnianie współpracy między szkołami i tworzenie międzyszkolnych relacji opartych na szacunku i empatii.
  • Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów poprzez angażowanie ich w kreatywne działania oparte na różnych formach ekspresji.
  • Umożliwienie uczniom autorefleksji i samoekspresji, wspieranie ich zdrowia psychicznego i dobrostanu.
  • Integracja działań wychowawczych i profilaktycznych w szkołach w ramach spójnej, systemowej inicjatywy.

Rekomendacje dla rozwoju projektu SZLEM:

  • Utrzymanie cykliczności i konsekwencji – 8 akcji = 8 miesięcy = 8 typów inteligencji, co daje strukturę i rytm projektowi. 6 potwierdzonych aktywności każdej szkoły = specjalny certyfikat Tarcza Solidarności.
  • Wzmocnienie roli uczniów jako liderów działań – tworzenie szkolnych „Zespołów Empatii” (np. SZLEM-TEAM), które koordynują działania.
  • Ewaluacja i refleksja po każdym działaniu – krótkie podsumowania, ankiety, rozmowy z uczniami i nauczycielami.
  • Zastosowanie elementów grywalizacji – przyznawanie punktów uczniom w szkole przez liderów projektu za realizację zadań, wskazanie i promowanie najbardziej aktywnych działaczy, tworzenie „rankingu empatii” w formie zabawowej.
  • Angażowanie rodziców – np. poprzez konkursy, wspólne sadzenie roślin, czy współudział w flash mobach lub rapie.
  • Tworzenie przestrzeni dialogu między uczniami – np. panele dyskusyjne, podcasty, wspólne warsztaty.

Propozycje wykorzystania działań projektu do dalszych zadań:

  • Stworzenie międzyszkolnej galerii działań – wystawa zdjęć, filmów i prac z każdej akcji, prezentowana w przestrzeni szkolnej (np. w bibliotece, gazetce).
  • Publikacja online „Empatyczna Księga Szkolna” – zbiór zrealizowanych działań w ramach SZLEM, przemyśleń uczniów, zdjęć, wypowiedzi, dokumentujący emocjonalną podróż przez cały rok szkolny.
  • Warsztaty rozwojowe i szkolenia dla nauczycieli – bazujące na doświadczeniach z projektu, rozwijające metody pracy z inteligencjami wielorakimi i budowaniem empatycznej szkoły.
  • Wprowadzenie „Dnia Empatii” w kalendarz szkolny – święto obchodzone corocznie z nowymi pomysłami inspirowanymi projektem.
  • Partnerstwo z lokalnymi instytucjami (np. MOPS, poradnie, organizacje pozarządowe) – do wspólnego realizowania działań profilaktycznych.
  • Opracowanie zestawu scenariuszy lekcji wychowawczych – inspirowanych każdą akcją, z wykorzystaniem elementów metody Gardnera. Promowanie i kontynuowanie działań uświadamiających temat empatii wśród uczniów.