
SZkolna Liga EMpatyczna
SZLEM 2026 – I edycja pilotażowa
Zapraszamy wszystkie bydgoskie szkoły do udziału w wyjątkowym projekcie!
SZLEM to inicjatywa opierająca się na idei rozwijania empatii, wzmacniania relacji rówieśniczych oraz budowania bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego poprzez działania inspirowane 8 typami inteligencji wg Howarda Gardnera.
- Od października do maja szkoła, która dołączy do projektu, może realizować jedną akcję miesięcznie, odpowiadającą konkretnemu typowi inteligencji i promującą otwartość, szacunek oraz świadome wyrażanie emocji.
- Każda placówka sama zdecyduje w ilu działaniach będzie chciała wziąć udział.
- 6 potwierdzonych aktywności każdej szkoły (zdjęcie, prezentacja lub film wysłany do koordynatora projektu do 5 roboczego dnia każdego miesiąca) = specjalny certyfikat – Tarcza Solidarności!
- Dla autorów najciekawszych realizacji projektów w poszczególnych kategoriach przewidziane są nagrody niespodzianki.
- Uhonorowanie szkół odbędzie się w czerwcu podczas Gali Finałowej SOiT.
Harmonogram SZLEMu:
| Typ inteligencji | Tytuł | Miesiąc | Termin | Dowód |
| Słowno – językowa |
Morze Słów |
Październik | 7 XI 2025 | film |
| Matematyczno – logiczna |
Efekt Motyla |
Listopad | 5 XII 2025 | zdjęcie |
| Wizualno-Przestrzenna |
Szkolna Oaza |
Grudzień | 13 I 2026 | grafika |
| Muzyczna |
Wędrujący Rap |
Styczeń | 20 II 2026 | film |
| Kinestetyczna |
Ludzka Emotka |
Luty | 6 III 2026 | zdjęcie |
| Interpersonalna |
Teatr Jest Dobry na Wszystko |
Marzec | 13 IV 2026 | występ |
| Intrapersonalna |
Pamiętnik Uczuć |
Kwiecień | 8 V 2026 | tekst |
| Przyrodnicza |
Ogród Bohaterów |
Maj | 9 VI 2026 | zdjęcie |
Zachęcamy do udziału i wspólnego tworzenia przestrzeni, w której dobro, uważność i empatia stają się codziennością!
Cele projektu „Bydgoska Szkolna Liga Empatyczna SZLEM:
- Rozwijanie empatii i świadomości emocjonalnej wśród dzieci i młodzieży poprzez działania angażujące różne typy inteligencji wg teorii Howarda Gardnera.
- Kształtowanie postaw prospołecznych i przeciwdziałanie przemocy (zwłaszcza cyberprzemocy) poprzez aktywne uczestnictwo w działaniach edukacyjnych i artystycznych.
- Budowanie bezpiecznej i wspierającej atmosfery w szkołach, promującej otwartość, tolerancję i wzajemne zrozumienie.
- Wzmacnianie współpracy między szkołami i tworzenie międzyszkolnych relacji opartych na szacunku i empatii.
- Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów poprzez angażowanie ich w kreatywne działania oparte na różnych formach ekspresji.
- Umożliwienie uczniom autorefleksji i samoekspresji, wspieranie ich zdrowia psychicznego i dobrostanu.
- Integracja działań wychowawczych i profilaktycznych w szkołach w ramach spójnej, systemowej inicjatywy.
Rekomendacje dla rozwoju projektu SZLEM:
- Utrzymanie cykliczności i konsekwencji – 8 akcji = 8 miesięcy = 8 typów inteligencji, co daje strukturę i rytm projektowi. 6 potwierdzonych aktywności każdej szkoły = specjalny certyfikat Tarcza Solidarności.
- Wzmocnienie roli uczniów jako liderów działań – tworzenie szkolnych „Zespołów Empatii” (np. SZLEM-TEAM), które koordynują działania.
- Ewaluacja i refleksja po każdym działaniu – krótkie podsumowania, ankiety, rozmowy z uczniami i nauczycielami.
- Zastosowanie elementów grywalizacji – przyznawanie punktów uczniom w szkole przez liderów projektu za realizację zadań, wskazanie i promowanie najbardziej aktywnych działaczy, tworzenie „rankingu empatii” w formie zabawowej.
- Angażowanie rodziców – np. poprzez konkursy, wspólne sadzenie roślin, czy współudział w flash mobach lub rapie.
- Tworzenie przestrzeni dialogu między uczniami – np. panele dyskusyjne, podcasty, wspólne warsztaty.
Propozycje wykorzystania działań projektu do dalszych zadań:
- Stworzenie międzyszkolnej galerii działań – wystawa zdjęć, filmów i prac z każdej akcji, prezentowana w przestrzeni szkolnej (np. w bibliotece, gazetce).
- Publikacja online „Empatyczna Księga Szkolna” – zbiór zrealizowanych działań w ramach SZLEM, przemyśleń uczniów, zdjęć, wypowiedzi, dokumentujący emocjonalną podróż przez cały rok szkolny.
- Warsztaty rozwojowe i szkolenia dla nauczycieli – bazujące na doświadczeniach z projektu, rozwijające metody pracy z inteligencjami wielorakimi i budowaniem empatycznej szkoły.
- Wprowadzenie „Dnia Empatii” w kalendarz szkolny – święto obchodzone corocznie z nowymi pomysłami inspirowanymi projektem.
- Partnerstwo z lokalnymi instytucjami (np. MOPS, poradnie, organizacje pozarządowe) – do wspólnego realizowania działań profilaktycznych.
- Opracowanie zestawu scenariuszy lekcji wychowawczych – inspirowanych każdą akcją, z wykorzystaniem elementów metody Gardnera. Promowanie i kontynuowanie działań uświadamiających temat empatii wśród uczniów.
